Friday 6 September 2013

Apa Lagi Kegunaan Sampul Duit Raya?

Seingat saya, antara perkara yang mengungguli musim perayaan adalah Sampul Duit Raya. Biasanya, kanak-kanak akan mengambil duit sahaja. Sampul akan dibuang. Tapi, berdasarkan pemerhatian saya, abang saya biasanya akan mengumpul semua sampul duit raya anak-anaknya. Duit yang telah dikira dimasukkan ke akaun bank masing-masing.

Di kampung saya, seawal hari raya kedua, sudah ada yang mengadakan majlis perkahwinan. Diikuti, hari-hari berikutnya, banyak yang mengadakan majlis walimatul urus. Jadi, selain daripada memasukkan duit untuk diberi kepada kanak-kanak, sampul duit raya  juga boleh digunakan untuk mengisi duit untuk disedekahkan kepada tuan rumah kenduri. Di zaman saya kecil-kecil-kecil dulu, Ayahanda saya biasanya membeli sampul berbelang merah-biru yang bersaiz kecil/pendek. Tapi sekarang, di zaman abang saya, budaya bersedekah ini masih ada, cumanya sedikit kelainan dari segi sampulnya. 


Bagi saya lebih mudah untuk menghadiri majlis perkahwinan dengan membawa hadiah berbanding duit. Saya tidak pandai salam berkaut (istilah tempat suami). Jadi, lebih mudah saya ke pusat membeli-belah, pilih hadiah dan kertas pembalut, buat pembayaran dan ke kaunter perkhidmatan pelanggan untuk bantuan membalut percuma. Paling tidak pun, masukkan barangan yang dibeli ke dalam kotak hadiah yang berhias cantik. Bawa ke majlis perkahwinan dan hulurkan saja. Mudah kan, cuma kosnya lebih sedikit. Jika kita berniat sedekah, sikit atau banyak bukan persoalannya.



Nota : Ada lagi tak fungsi lain Sampul Duit Raya ni? 

No comments:

Post a Comment