Thursday 9 January 2014

Thursday Tips #4 : Menyemai Minat Membaca Di Kalangan Anak-anak Kecil

Semua orang tahu, budaya membaca adalah amalan yang baik untuk kita. Jika di kalangan seusia saya, mungkin bahan bacaan lebih menjurus kepada majalah-majalah dekorasi rumah, resepi masakan, buku-buku keagamaan serta motivasi. Minat membaca ini sudah sebati dengan diri saya. Alhamdulillah, puteri-puteri saya juga nampaknya terikut-ikut dengan minat saya.

Tips untuk menyemai minat membaca di kalangan anak-anak kecil
  1. Membawa anak-anak ke perpustakaan atau ke kedai bukuKebiasaannya, saya dan suami membawa puteri-puteri kami ke Popular Bookstore Alor Setar (Tesco Mergong) atau ke Hasani Bookstore Sungai Petani (berdekatan Pasaraya Billion). Perpustakaan awam yang pernah dikunjungi adalah Perpustakaan Jitra (bertentangan dengan Bustani Hotel, Jitra) atau Perpustakaan Awam Sungai Petani (bersebelahan dengan Taman Jubli Perak).
  2. Buku/majalah dijadikan hadiah kecemerlangan atau hadiah harijadi, berselang-seli dengan hadiah lain untuk tahun berikutnya.
  3. Bagi kebebasan kepada anak-anak untuk memilih buku yang disukai. Di kebanyakan kedai, ruang dan jenis buku telah dibahagikan mengikut kategori (umur, ilmiah, novel dll). Sebagai ibubapa, kita berikan panduan  tentang kategori yang sesuai untuk anak-anak dan berikan mereka kebebasan untuk membuat pilihan.
  4. Bacakan buku cerita sebelum tidur kepada anak-anak. Selain dari merangsang minda, cerita-cerita yang bersesuaian seperti kisah nabi, cerita teladan mahupun cerita rakyat, jika kena intonasi dan gaya, pastinya akan menjadi kesukaan anak-anak.
  5. Surprise Day. Sebagai ibubapa, apakata lebihkan sedikit sensitiviti ataupun kepekaan terhadap minat anak-anak. Jika anak-anak bercerita atau menunjukkan minat tentang sesebuah buku/majalah yang ditontonnya di tv,  cuba dapatkan buku tersebut dan beri pada mereka pada 'Surprise Day'. Dengan teknologi yang ada, pencarian kita pastinya akan menjadi lebih mudah.

No comments:

Post a Comment