Monday 13 January 2014

Memakai Kasut Orang Lain?

Secara peribadi, saya merasakan kita perlu sekali sekala untuk 'memakai kasut orang lain'. Baru kita tahu, di mana tahap keselesaannya, muat atau tidak, carik atau koyak dan sebagainya. Adalah tidak wajar jika kita membuat andaian berdasarkan pemerhatian luaran semata-mata.

Sebagai contoh, bagi si pemakai kasut bertumit tinggi. Secara zahirnya, kita membuat kesimpulan tentang betapa cantiknya si pemakai berjalan dan bergaya dengan kasut bertumit tinggi. 

Tapi pernahkah kita rasai 'kesusahan' yang ditanggung olehnya.
 Sepadankah kasut dengan kaki, atau perlu disumbat tisu dihujung kasut supaya tidak tercabut? 
Mungkin juga kita terfikir, dah tahu keperitan, tetap mahu bergaya?
Sekali lagi kita membuat andaian.

 Adakah pernah terdetik di hati kita bahawa jika diberi pilihan dia pun mahukan kasut mendatar / kasut biasa yang memudahkan pergerakan dan memberi keselesaan yang maksima. Lebih memberi ruang untuk mengejar bas ke tempat kerja misalnya. Lebih udara untuk mengelakkan kaki berbau dan tidak perlu bersusah payah mengawal pergerakan supaya tidak terpelecok. Tapi, disebabkan tuntutan kerja atau beberapa faktor yang tidak kita ketahui, dia terpaksa berbuat begitu.

Kesimpulannya, sebelum membuat apa-apa penilaian tentang seseorang, adalah lebih baik kita meletakkan diri di dalam situasinya. Mungkinkah kita berdaya untuk menempuh kesukaran dan kepayahannya? Jadi, tidak perlu kita membuat andaian yang bukan-bukan jika kita tidak berada di dalam situasinya. Tidak semua perkara patut diceritakan dan bukan semua orang mampu menerimanya secara positif. 

No comments:

Post a Comment