Tuesday 10 December 2013

Mengumpul Keratan Akhbar Sebagai Hobi

Di zaman kanak-kanak, hobi saya adalah mengumpul keratan akhbar tentang perkara-perkara yang menarik minat saya ketika itu. Dari cerita semasa, kartun, puisi, lirik lagu sehinggalah gambar pelakon (Faizal Hussein) dan pemain bola sepak Kedah (Abbas Saad dan Nizam Adzha). Semua keratan ini saya simpan di dalam fail dan  album gambar. Aktiviti saya ini bermula apabila Ayahanda saya melanggan suratkhabar harian setiap hari dengan bayaran bulanan. Setiap hari, Uncle Maniam akan membaling gulungan suratkhabar ke beranda rumah. Sebenarnya, adalah menjadi satu kemestian untuk saya setiap kali balik sekolah untuk membelek suratkhabar walaupun saya tidak faham sangat isu-isu semasa. Saya mula meninggalkan hobi ini apabila diterima masuk ke sekolah menengah berasrama.
Semasa mengemas 'koleksi' suratkhabar di bilik bacaan semalam, saya terjumpa fakta di bawah dan saya terus mengguntingnya. Menarik kan?
 Ermm... terfikir juga, perlu atau tidak saya sambung kembali hobi ini...Kalau pun ada episod seterusnya, topik keratan akhbar pasti akan sedikit berbeza, sejajar dengan pertambahan usia dan situasi semasa.


No comments:

Post a Comment