Saturday 2 November 2013

Kisah Cuci @ Basuh Kereta

Seminggu dua ini hujan turun tidak berhenti. Agaknya musim tengkujuh telah bermula. Bila sebut pasal hujan, terus terlintas tentang kereta saya. Saya ada kedai cuci @ basuh  kereta (snow wash) yang saya suka. Ini kerana ada perkara-perkara tertentu yang saya fikirkan, yang menyumbang kepada pemilihan tempat mencuci kereta tersebut. Tapi yang utama, saya tidak berapa gemarkan cermin kereta dilapkan dengan tuala. Bulu-bulu tuala akan melekat di cermin sementara menunggu kering. 

Biasanya saya akan menelefon terlebih dahulu. Kalau orang tidak ramai, baru saya hantarkan kereta....Di tengah-tengah minggu.  Saya tidak sanggup menunggu lama. Seboleh-bolehnya saya elakkan masa hujung minggu. Bukan apa, saya perhatikan, jika sesuatu kedai itu memberi perkhidmatan yang baik, orang pasti tidak kisah untuk menunggu lama. Cuma saya sahaja yang tidak mampu begitu. Jadi saya cuba alternatif lain yang lebih sesuai dengan saya. Jika deretan kereta menunggu giliran di hari jumaat, sabtu dan ahad terlalu panjang, saya hantar kereta setiap hari selasa atau rabu.

                              

Terkini, kasihan kereta saya. Sudah 2 minggu asyik mandi lumpur. Walaupun keadaan dalamannya masih elok, tetapi luarannya, alahaiii. Sedih melihatnya. Tidak pernah sebegitu lama ia tidak bermandi buih. Jadi petang rabu lepas saya menghantarnya ke kedai. Serba salah adik tu. Sebaik sahaja selesai kereta dicuci, hujan turun lebat dengan lebatnya. Saya tengok habis becak di kawasan kedai. Memandangkan sudah lewat petang, saya bawa juga kereta balik, tapi  petang semalam dia telefon....

Akak, minggu depan saya cuci kereta akak... free. 
Kesian akak, belum keluar dari kedai saya, dah berlumpur kereta akak.
Alahaiii dik.. akak tak kisah lah. Dah musim hujan kan!


Nota: Saya sukakan pemandangan selepas hujan. Di blog dan fotopages saya terdahulu saya buat dua tiga kali entry tentangnya. Kenangan mengusik jiwa!


No comments:

Post a Comment